יום ראשון, 10 באפריל 2011

תעו"נ בגוף ראשון

נזכרתי לאחרונה שכאשר התלבטתי מה ללמוד היו כמה דברים שגיליתי על הבחירה שלי רק במהלך התואר. עכשיו, כשסיום הלימודים מעבר לפינה ויש לי (בשאיפה) מושג מה זה בעצם התואר הזה שלמדתי, אולי זה יוכל לסייע למתלבטים עתידיים. ולמקרה שדברים ישתנו - הפוסט הזה נכתב על בסיס הלימודים בבן-גוריון ושנות הלימוד של 2007-2011.

מה זה תעו"נ?
הנדסת תעשייה וניהול (IEM, Industrial Engineering & Management) זה למעשה תחום הנדסי שנועד במקור לסייע לייעול ושיפור דרכי ייצור ותפעול ובהמשך התרחב לייעול ושיפור תחומי השירות והניהול. בגלל שכמעט בכל תחום כיום יש צורך בייצור/תפעול ו/או מתן שירות וניהול המקצוע הזה נדרש בחברות רבות ושונות ובתחומים מגוונים מאוד.

למה זה הנדסה?
התחום הזה התחיל להתפתח כבר בראשית המאה ה-20. מאז יש לו תחום מחקרי משלו ושיטות המחקר שלו מבוססות על מודלים מתמטיים. אז לא מדובר בלהיות קואוצ'ר... למתעניינים ברקע היסטורי מויקיפידיה.

מה לומדים בתואר?
כדאי לציין שבשנים האחרונות יש מגמה להעלות משמעותית את רמת הלימודים והדרישות מהסטודנטים, וזה מורגש.
אפשר להצביע על מספר אשכולות מרכזיים בסדר החשיבות הבא, וכן, יש ביניהם בהחלט חפיפות:
סטטיסטיקה, תכנות, תעו"נ, כלכלה וניהול, מבואות מתמטיים, מבואות על הנדסות אחרות.
בבן-גוריון יש חלוקה ל-3 התמחויות מרכזיות החל מהשנה השלישית ללימודים:
מערכות מידע, ניהול ייצור, או ללא התמחות (למעשה, זה משפיע רק על כ-4 קורסי בחירה שצריך לקחת).

אבל מה לומדים בתכלס בתעו"נ?
אפרט טיפה לגבי חלק מהקורסים המרכזיים באשכול תעו"נ כי זה ליבת התואר:
תפ"י = תכנון פיקוח ייצור - פיתוח מודלים מתמטיים שיבטאו רכש, ייצור ומלאי בצורה אופטימלית ומודלים לחיזוי מגמות. אלגוריתמים לזימון עבודות ומשאבים, איזון קווי ייצור, שרשראות אספקה.
חקב"ץ = חקר ביצועים - ניתוח ואופטימיזציה של בעיות שונות: תורת תורים, תכנות ליניארי/דינאמי, שרשראות מרקוב, קבלת החלטות, תורת המשחקים, בעיות תובלה/תעבורה/השמה, רשתות וגרפים.
חקר עבודה ויישומים - תקנון אופטימלי לזמנים, עובדים וכסף בהתבסס על ניתוח תצפיות.
סימולציה - בנייה של מודלי סימולציה לייצוג המציאות וניתוח פתרונות שונים בהתבסס על תכנות אירועים וסטטיסטיקה.
אוטומציה - חיישנים, דגימה ממוחשבת, מודלים של מערכות ובקרה, תכנות רובוטים ותקשורת נתונים.

מה ההבדל בין זה לבין הנדסת מערכות מידע?
בגדול - אצל סטודנטים להנדסת מערכות מידע הדגש הוא על פיתוח והתנסות בכלי ושפות פיתוח (לא כאן על ההבדל בינם לבין מדעי המחשב), אצל סטודנטים להנדסת תעו"נ בהתמחות מערכות מידע הדגש הוא על היישום ועל ניתוח אנליטי של תהליכים ומערכות.

מי מגיע ללמוד את זה?
לכתחילה, מי שהנושאים שהוזכרו למעלה מדברים אליו כמובן. בדיעבד, התואר הזה נחשב למגוון יחסית ומוביל לאפשרויות תעסוקה נרחבות. זאת כנראה הסיבה שהוא מושך אליו סטודנטים רבים שלא היו מעוניינים בתחום לימודים מוגדר וספציפי, אך עדיין מהווה הנדסה.

איפה משתלבים אח"כ?
כאמור, מגוון אפשרויות: משרות ייעוץ, הטמעת מערכות, אפיון מערכות, ניתוח מערכות, או"ש (ארגונים ושיטות), ניהול פרוייקטים, פיתוח, משרות ניהול שונות ועוד. ומגוון תחומים: החל במפעלי ייצור, דרך שירותי רפואה, בנקים ובטחון וכלה בהיי-טק.

מה האתגרים המרכזיים במהלך הלימודים?
כאמור, הסטטיסטיקה והתכנות תופסים נתח משמעותי מהלימודים, אז כדאי להיות מודעים לכך מראש.

כמות הסטודנטים שמגיעים גדולה מאוד (מתחילים עם קרוב ל-300 סטודנטים), וגם לאחר שמחלקים את המחזור לשתי קבוצות (נקרא תבניות) זה עדיין הרבה אנשים בחלק מהשיעורים. בחלק מהמטלות והפרוייקטים הדבר יוצר מחסור במחשבים. מצד שני, עם הסימסטרים פחות ופחות סטודנטים מגיעים לשיעורים ובלי קשר באופן כללי יש הווי חברתי מצוין.

בנוסף, עיקר ההתנסויות בכלים שונים נעשים עצמאית (ובאוניברסיטה מעודדים לכך). זה בהחלט דורש באופן טבעי זמן רב יותר כדי לבצע את מה שצריך, אך אפשר גם לראות בזה משהו חיובי - מגביר תחושת מסוגלות, השתפשפות בכלים שונים ומחשבה של "אם אצטרך להיתקל במערכת חדשה - אסתדר".

שאלות ותשובות חשובות נוספות ניתן לראות כאן באתר המחלקה בבן-גוריון.

סרטון הסבר כללי קצרצר:

וסרטון על מהנדסי התעו"נ של דיסני:

בהצלחה...

תגובה 1:

  1. הסיכום די נכון לגבי המקצוע. לדעתי כל מי שמגיע ללימודי הנדסה כבר יודע מה צפוי לו בעצם, אבל כדאי לשים דגש גם על מה דרוש בשוק העבודה ואיפה החסרים שהוא יצטרך להשלים אחר כך כמו לימודי מחשב.

    השבמחק