יום ראשון, 24 באפריל 2011

הצעות לחופשה אלטרנטיבית

הצעה 1 - מעט בטלה
כשחוזרים מחופשות תמיד נתקלים בשאלה "אז מה עשית בחופש?"
יש שרק מחכים להזדמנות כדי לספר על אירועים וחוויות חברתיות מיוחדות, וכמובן שכל המרבה הרי זה משובח. יש שבשבילם חופש = חופשה בחו"ל, ויש כאלה (כמוני) שבשבילם אם לא היה טיול בארץ במהלך החופש מדובר בפספוס.
מעניין שדווקא סתם בטלה לא נתפשת בחברה כחופש ואנשים לא יתפארו בזה שיצא להם להתבטל במהלך החופשה. אולי בגלל כל מיני פתגמים עממיים שנאמרו בגנות הבטלה, כמו "הבטלה היא אם כל רע"?
אפרופו, יש איזה סרט קומדיה צרפתי שאני לא מצליח להיזכר כרגע בשמו, על משפחה שרוצה לנסוע לחופשה השנתית אך מוצאת את עצמה מתבטלת בבית ומתחבאת מהשכנים כדי שלא ירכלו עליהם.
בכל מקרה, הכוונה שלי במעט בטלה היא להצליח ליהנות גם מדברים שלא חייבים לצאת מהבית בשבילם - בת-זוג, ספר/סרט טוב וכד'.

אם האסוציאציה המבוגרת לאריק איינשטיין עם "אוהב להיות בבית" מפריעה לכם, אז קבלו סימוכין אקדמי שהפתיע אותי: לפני כחודש התפרסם מאמר ב'כלכליסט', המתאר מחקרים שונים של מספר חוקרים בעלי שם המצביעים על היתרונות בלקחת פסק זמן חברתי. מהמחקרים עולה שהתבודדות, אפילו של כמה שעות ביום, יכולה לסייע דווקא בחברתיות, בהצלחה, בהפגנת אמפתיה, ביצירתיות, ביצירת 'אני אמיתי' ועוד ועוד. מומלץ לקרוא.
זה אולי המקום להדגיש שבשביל מעט התבודדות ושקט מהמולת השגרה לא צריך לצאת לטראקים בעולם מצד אחד או להתנהג כמו חסידי ברסלב מצד שני, אפשר בהחלט להתבודד גם בתוך עיר סואנת כדי להטעין מצברים להמשך.

הצעה 2 - לדבר פחות
"עדיף להמשיך לשתוק ולהיחשב טיפש מאשר לדבר ולהסיר כל ספק" (אברהם לינקולן)

אל דאגה, אין לי כוונה לשתיקה מוחלטת - בלי ויפאסאנה, בלי איזשהו אקט אבסולוטי. אני יותר מכוון להורדת הילוך בדיבור - תחשבו למשל על הכוח שיש למינונים שונים של שתיקה בלהפוך סצנות לקומיות או דרמטיות. 
שתיקה בד"כ מתחברת אסוציאטיבית לצירופי מילים שליליים כמו "שתיקה מביכה", "שתיקה מעיקה" או "שתיקה רועמת". אולי לכן אנשים נרתעים כל כך ממנה ומבטלה?

אבל מבחינה פרקטית יותר, אני מתכוון לכך שאם אתם בחברה, תנסו פעם לדבר פחות ולמלא פחות זמן אוויר. יש משהו מאוד מרגיע בלהשתחרר מהטרנד הפופולרי - רב-שיח של פאנץ' ליינים.
אין ספק שזה לפעמים מאוד מהנה וכיפי, בייחוד אם יש אלכוהול בסביבה, אבל לפעמים זה מעייף לחשוב כל הזמן על הפאנץ' ליין הבא, או לנסות לעמוד ברף השנינות הקבוצתי. אולי עם פחות דיבור אפשר יהיה סתם להקשיב מתוך עניין או להגיד דברי טעם.

בשירים, העיסוק בנושא מילים ושתיקה הוא לרוב סביב הקשרים רומנטיים - לרוב מדובר ברגשות אהבה, ואם היא לא ממומשת מה טוב. אך שתיקה יכולה להיות מפלט קרוב, אפשרות להגיד משהו רק כשיש באמת מה להגיד. שתיקה כאפשרות לאינטימיות מקרבת.


שני שירים שאני אוהב בהקשר הזה:
Suzanne Vega - Language (לינק למילים)
שלמה ארצי - מהן המילים (לינק למילים)

בברכת שארית חופשה מטעינת כוחות עם מעט בטלה ושקט.

תגובה 1:

  1. אני גם אוהבת מאוד לעשות טיולים בחופשות שלי, כל פעם בוחרת מקום אחר על המפה ויוצאת להנות ממנו. נתת לי כל מיני כיווני מחשבה, תודה רבה לך.

    השבמחק