יום רביעי, 18 בינואר 2012

מה זה BI?

אחת לזמן מה אני נתקל באופן לא מפתיע בשאלה: "במה אתה עובד?",
אבל התשובה "מפתח ומאפיין BI" לא תמיד ברורה ומצריכה הסבר נוסף.
בפוסט הפעם אסביר בגדול: מה זה BI, למה צריך את זה, למה זה שילוב של: עבודה בלשית/אדריכלות/שרברבות/כירורגיה, ואנסה לסייע למי שתוהה אם התחום הזה בשבילו.

1. מה זה BI?
BI = Business Intelligence = בינה עסקית
תפקידם של אנשי ה-BI הוא, באופן כללי, ליצור עבור מנהלים ועובדים מערכות וכלים תומכי החלטה המתבססים על הררי הנתונים הנמצאים בחברה/עסק/ארגון.

2. למה צריך BI?
שתי סיבות: א. בגלל עומס מידע הקיים בחברה; ב. לצורך הצגת תובנות מורכבות באופן נוח ואינטראקטיבי. ארחיב -
א. קחו כל חברה או עסק שעולה לראשכם - סופרמארקט, בנק, בית-חולים, חברת הייטק, מפעל - בכולם קיימים הגורמים/תחומים המרכזיים הבאים: נותני השירות (קופאים/פקידים/רופאים/אנשי מכירות/פועלים), משאבי-אנוש, כספים, לוגיסטיקה.
תחשבו כמה אירועים מתרחשים (או בעצם נתונים/טרנזאקציות שמתווספות) בכל רגע בכל אחד מהתחומים הללו: בין אם מדובר בפירוט עבור כל אחד מהפריטים שנמכרים, מידע על הלקוחות, מידע אודות עובדי החברה, מידע אודות הסטטוס  במתן השירות או המכירה ועוד ועוד ועוד....
אז אם עסק הצליח לתעד ולשמור כמה שיותר נתונים הרלוונטיים לפעילות העסקית השוטפת שלו (לא מובן מאליו בכלל) זה מצויין, כי ככל שיודעים יותר מה קורה - כך ניתן יהיה לנתח למה זה קורה. כך ניתן יהיה להבין מה עובד טוב או לחילופין מה צריך לשנות ומה צריך לשפר.
אבל התובנות הללו לא יגיעו לבד מתוך ים הנתונים הקיים בחברה (הניזון לעיתים ממערכות שונות וגם ממקורות שמחוץ לחברה). לכן, תפקיד אנשי ה-BI לתכנן ולפתח את הדרך להגיע לתובנות הללו ולהציג אותן.
ב. הצגת התובנות מאוד חשובה. הצגה לא ברורה או לא אינטואיטיבית תפגע בקבלת ההחלטות של המשתמשים (בד"כ מנהלים בדרגים שונים).
למשל, מקובל כיום בעולם ה-BI שעבור הצגת כמות הרווחים בחברה ניתן להציג חתכים מהירים לפי תקופות שונות, או לחילופין לרדת או לעלות ברזולוציה לרמת ערים, או סניפים. כך שניתן למשל לשלוט ברזולוציה בה מנתחים את הנתונים. בשל הדינאמיות המתאפשרת בעת הצגת התובנות נדרשת גם עבודת הכנה ופיתוח מעמיקים וייחודיים.

(המשך מתחת לסרטונים)
סרטון קצר שמסביר מה זה BI באופן בסיסי:

דוגמא יפה לויזואליזציה של BI (מ-2008, ולכן ההתלהבות שם ממסך מגע, אבל הדגש הוא על הצגת התובנות):

3. מה עבודה ב-BI כוללת בפועל (בסוגריים סוג של אנלוגיה למקצועות אחרים)?
א. לימוד התהליך העסקי הרלוונטי למדדים שהלקוחות/מנהלים הציפו בדרישתם (חקירה בלשית).
ב. איתור הנתונים הרלוונטיים מתוך מאגרי המידע של החברה ומחוצה לה, שיסייעו בהצגת תמונה מלאה ובעלת משמעות (חקירה בלשית).
ג. אפיון מבנה הנתונים בו ירוכזו באופן יעיל שלל הנתונים הרלוונטיים שיסייעו בחישוב המדדים שהוגדרו (אדריכלות).
ד. פיתוח תהליך טכני תשתיתי (ETL) שיאפשר: 1) הגעת הנתונים הרלוונטיים ממקורותיהם השונים למבנה שאופיין; 2) טעינה עיתית של הנתונים החדשים המתווספים כל הזמן ורענון החישובים המתבססים על כלל הנתונים; 3) תחזוקה נוחה, מובנת וגמישה לשינויים (שרברבות/כירורגיה).
ה. בניית הדוחות שיוצגו בהתבסס על הנתונים שנטענו והחישובים שהתבצעו עליהם (שרברבות/כירורגיה).

לקריאה נוספת לגבי המתודולוגיה והמונחים הטכניים הקשורים ל-BI מוזמנים להמשיך לגגל או להיכנס לויקיפדיה...

שתי נקודות שחשוב להדגיש:
א. בתחילת הדרך המקצועית עוסקים בעיקר בפיתוח התהליך הטכני ובבניית הדוחות, אך עם הניסיון שצוברים מקבלים עצמאות גם באיפיון ובעבודה אל מול הלקוחות ישירות.
ב. האופן בו מתבצע פיתוח התהליך הטכני משתנה בין חברה לחברה, אך לרוב לא מצריך תכנות בשפת קוד. בד"כ נעשה שימוש בכלים ייעודיים המהווים פלטפורמות לפיתוח מובנה. בנוסף, קיים שימוש רב ב-SQL.

אז אם מה שתיארתי כאן נשמע לך מעניין, ייתכן וזה התחום בשבילך.
אפשר להגיע לעסוק בזה דרך הנדסת תעשייה-וניהול (כך אני הגעתי לזה), הנדסת מערכות-מידע, או קורסים עצמאיים המועברים בתחום.

22 תגובות:

  1. דודי אתה בסדר אתה, יש כיוון

    השבמחק
  2. היי, זה די ישן אז אני תוהה אם אתה עוד מגיב.
    אני בשנה האחרונה של תעשייה וניהול (אונ׳ תל אביב) ויש לי ראיון בפיתוח BI השבוע, יש לך הכוונה כלשהי מה כדאי ללמוד, מה בדרך כלל שואלים?

    השבמחק
  3. היי מיתר,
    למקרה שזה עוד רלוונטי - מן הסתם השאלות תלויות בחברה אליה את הולכת להתראיין אז אין ממש 'בדרך כלל'. אבל, אם הראיון בודק ידע מקצועי אז בכל מקרה לא יזיק לך לחזור טוב על שאילתות SQL ולוודא שיש לך מושג על מתודולוגיות ומושגים בעולם ה-BI כמו: dimensions, facts, star scheme, snow flake, attributes, measures, data-warehouse.
    בהצלחה!

    השבמחק
  4. האם אפשר להגיע לזה דרך תואר במדעי המחשב?

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן,
      זה מאוד תלוי באיזו חברה או משרה מדובר. הכי טוב להסתכל על מודעות דרושים בתחום ולראות מה הרקע הנדרש למשרה הספציפית.
      זה כנראה תלוי בעיקר בשאלה האם החברה מעדיפה להשתמש בכלי BI מוכנים או לפתח משהו מאפס.

      מחק
  5. היי דודי,
    סיימתי עכשיו תואר בכלכלה ומשיטוטי במודעות דרושים BI נשמע לי כמו התחום הכי מעניין שקשור ללימודים שלי. אני תוהה מה יסיע לי להיכנס לתחום. האם כדאי לקחת קורס בBI? איזה קורס כדאי / מה חשוב שיהיה בקורס? האם אני יכול ללמוד SQL / מושגים / שימוש בתכנות מסוימות בעצמי ולא לשלם על קורס?
    בנוסף, מכל קורות החיים ששלחתי עד כה חזרו אלי רק לגבי עבודה בבנק בשירות טלפוני של לקוחות - זה יכול לקדם אותי איכשהו בכיוון? או שזה לחלוטין לא קשור? איזו משרה ראשונה אני יכול לחפש כדי לקדם את עצמי לעבודה בBI?
    מקווה שאתה עדין מגיב פה מדי פעם.
    בתודה,
    איתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן איתי,
      בסופו של דבר כנראה שאפשר ללמוד הכל לבד (הסתייגות בהמשך).
      באופן מאוד פשטני וכללי - ב-BI הקלאסי מדובר בעיקר בSQL כשפת קוד, לצורך ETLים יש את SSIS או Informatica, לצורך ניתוח רב-מימדי יש את SSAS או Tabular, ויש המון כלי דוחות ודשבורדים, כיום Qlikview/Tableau/OBIEE נחשבים פופולריים יחסית.
      אבל, קשה לי לומר לך אם זה מספיק כדי להתקבל לעבודה. אני מניח שאם הייתי מחפש עובדים בתחום הייתי רוצה שתהיה להם איזושהי חותמת שאומרת שהם טובים, וכנראה שזה יקרה בעיקר אם יש ניסיון או רקע מקצועי של קורס כלשהו ולא על ידי לימוד עצמי.
      לפעמים יש חברות שמחפשות אנליסטים חסרי ניסיון, או בעלי ניסיון בסיסי מאוד בSQL ברמה שאפשר ללמוד לבד, אתה יכול אולי לנסות לבדוק את זה, אבל נראה לי שיש יותר אפשרויות למי שעושה קורס.
      אגב קורסים, יש לא מעט גופים שמעבירים קורסים בתחום וממה שהבנתי יש כאלה שמציעים למסיימים שיבוץ במקומות עבודה.
      לגבי משרת שירות טלפוני, לא יודע בדיוק על מה מדובר, אבל על פניו זה לא נשמע כמו משהו בכיוון.

      מקווה שמסייע לך, בהצלחה!

      מחק
    2. סייעת לי מאוד! תודה!

      מחק
  6. בס"ד
    היי דודי,
    קראתי את הפוסט שלך ונורא עניין אותי אז מודה לך מראש. סיימתי עכשיו תואר בהנדסת מערכות מידע בבן גוריון, אני מאוד מעוניינת להשתלב בתחום ה-BI חשוב לציין שאין לי ניסיון תעסוקתי. במהלך התואר למדתי המון שפות תכנות, למדתי קורסים בSQL. התחום הזה נורא מושך אותי כי זה משלב המון תחומים שלמדתי במקום אחד החל מהבנת תהליכים באירגון הפשטה של תהליכים, לוגיקה, פיתוח באמצעות כליי ETL. יש לי המון ידע בנושא אך יישום לא. חשוב לציין שאת הבסיס יש לי הלוגיקה הבנה שצברתי מקורסים כמו ניתוח ועיצוב מערכות מידע, בסיסי נתונים כתיבת שאילתות. אשמח לדעת כיצד אני יכולה להשתלב או להציג את עצמי כאחת שיכולה להשתלב בעולם הזה.

    תודה רבה

    השבמחק
  7. אהלן טל!
    נשמע שהרקע שלך מספיק בשביל פשוט לפנות לחברות שמחפשות בוגרי אוניברסיטה טריים למשרות מפתחי BI, להציע את עצמך ולהתקדם משם.
    חברות שמבצעות פרוייקטי BI אצל חברות שונות הן אפשרות מצויינת. הן גם מגייסות הרבה פעמים בוגרים טריים, גם לומדים אצלן המון וגם אפשר ככה להתקדם ולהפתח בתחום. מהיכרות אישית אני יכול להמליץ על vision.bi, אבל את יכולה כמובן לגגל ולחפש, יש לא מעט חברות שמספקות שירותי BI.

    בהצלחה!

    השבמחק
  8. דודי היי,

    לאחרונה התעניינתי בתחום ה BI.קראתי את הפוסט שמאוד עוזר לקבל רקע על התחום, תודה רבה!! :)
    אשמח לשמוע את עצתך לגבי התלבטות ענקית שיש לי:
    למדתי ראיית חשבון, אני רו"ח מתחילה. ממש לאחרונה סיימתי את הסטאז׳. שמעתי על התחום של הBI שעניין אותי מהפאן הטכנולוגי. אני לא מחפשת לעבור תחום אך בתחום שלי גם המצב בשוק בעייתי מאוד וגם בעתיד נראה שהתחום יצטרך להתאים את עצמו לקידמה הטכנולוגית. למשל את הבדיקות בביקורת שאני עושה בעתיד כנראה התוכנות יעשו זאת ללא מאמץ. רציתי ליצור לי יתרון יחסי לטווח הארוך בעתיד וכך הגעתי לתחום הbi. השאלה שלי האם נראה לך שקורס BI זה הפתרון הנכון לי?
    חברה בשם experis מכשירה מפתחי bi כך שבסוף הקורס(ללא עלות) הם מבטיחים לשבץ אותך בחברה איתה הם עובדים. מדובר בהתחייבות לשנתיים בשכר ידוע מראש. אשמח לשמוע את דעתך
    תודה רבה, מיכל.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי מיכל,
      שמח שמצאת תועלת בפוסט :)
      אני לא מתייחס כאן לשאלה אם לעבור תחום או אם BI הוא תחום שכדאי לעבור אליו כי זה שיקול שלך כמובן.
      כיוון שתחום הלימודים שלך לא מגיע מהאזור הטכנולוגי, אני לא מכיר עוד אפשרויות מלבד קורס BI על מנת להגדיל את הסיכויים להשתלב בתחום ולצבור ניסיון בפועל.
      אני לא מכיר את כל החברות שמעבירות קורסים בנושא, אבל שמעתי את הקונספט שהזכרת.
      אם הקורס גם ללא עלות וגם יש התחייבות מלאה שישלבו אותך בעבודה אמיתית בסוף הקורס אז על פניו זה נשמע טוב.
      מה שכן, מן הסתם את הבולטים בקורס יצליחו לשבץ, אבל קשה לי לומר האם מצליחים לשלב את כולם.
      שמעתי גם שבחברות מסויימות יש סעיף כלשהו שמשחרר אותך מההתייחבות אליהם במידה והם לא מצאו משרה עבורך בטווח זמן מסויים.
      כלומר, יש סיכוי שגם לא ימצאו לך עבודה בסוף הקורס ותצטרכי להסתדר בעצמך.
      שוב, לא אומר שככה זה במקרה שתיארת, אבל כדאי לברר את זה מול כל חברה שתבחרי לעשות אצלה את הקורס, או להיות מודעת לכל האפשרויות.

      בהצלחה!

      מחק
  9. היי דודי,
    אשמח לקבל טיפ או עזרה..
    אני לומדת ניתוח מערכות מידע ובאה מרקע של ניהול ידע ותוכן.
    האם bi זה תחום שאוכל להשתלב בו אם אני פחות חזקה בלוגיקה ויותר יודעת לאפיין תהלכים ו פתרונות?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,
      לדעתי למי שהולך לתחום הזה כדאי שיהיה חיבור גם לאיפיון וגם לטכנולוגיה.
      אבל, קורה לא מעט שחלק מתחברים יותר לפאן העסקי-איפיוני, חלק מתחברים יותר לפאן הטכנולוגי, וחלק גם וגם.
      אם את מתחברת פחות לפאן הטכנולוגי ועדיין מעוניינת להשתלב בתחום, הייתי מציע לך לנסות להתמקצע בfront-end tools (דשבורדים ודוחות).
      זה יכול לאפשר לך התמקצעות בתחום, ולדרוש מעט פחות בפאן הטכנולוגי. בלא מעט מקרים דווקא עבודה על כלי דשבורדים מסייעת לאיפיון ולהבנה העסקית.
      במידה וגם העיסוק בכלי הfront לא מושך אותך, לא בטוח שהייתי ממליץ ללכת לתחום הזה. אמנם קיימים מקומות בהם צוות הBI כולל מאפיינים לחוד ומפתחים לחוד, אבל זה במגמת התמעטות.

      בהצלחה!

      מחק
    2. אגב, הנחתי שב"לוגיקה" התכוונת לטכנולוגיה ולכן התשובה שלי. גם באיפיון תהליכים הרי צריך לעסוק בלוגיקות, אז אם התכוונת למשהו אחר אצטרך שתבהירי למה התכוונת :)

      מחק
  10. דודי שלום!

    ראשית, תודה על ההסברים המצויינים בדף.
    שנית, אני רואה שאגף התגובות כאן עוד פעיל ואשמח להתייעץ איתך:
    הוצע לי משרת סטודנט (תעו"נ) במתקן ממשלתי כמאפיין ומפתח BI. השאלות שלי הן:
    א. האם יש לאן להתפתח בתחום הזה או שהוא מאוד נישתי?
    ב. מה השכר בתחום הBI? (לא הצלחתי כלכך למצוא בגוגל).
    ג. האם זה נכון שעבודה בתחום הBI הוא בעיקר בחברות גדולות (או חברות שמתמחות בBI) והתפקיד הוא חלק קטן וספציפי (שלב) ממשהו מאוד גדול (תהליך)? במילים אחרות מפתח BI לא בהכרח יראה משהו מההתחלה ועד הסוף..
    ד. והאם העבודה היא עם טכנולוגיה אחת או שהתחום מתפתח מהשיטות ומהמערכות
    הקיימות?

    שאלות קצת מציקות אבל חשוב לי לשמוע תשובות עליהן בצורה כזו או אחרת.
    צא בבקשה מנקודת הנחה שאני מעוניין ללמוד ולהתפתח. מה גם שמדובר במשרת סטודנט שאחת המטרות שלה היא צבירת ניסיון בתחום, אז אם אעבוד רק בטכנולוגיה ספציפית ולא חדשנית במיוחד, אז לא שווה במיוחד הניסיון שאצבור..
    כמובן אשמח אם תעמיד אותי על הטעויות בהנחות המוצא שלי.

    איתן

    תודה רבה!

    השבמחק
    תשובות
    1. היי איתן!
      אחלה, בכיף, שמח שמסייע.
      א. זה תלוי בך ובמעסיק שלך. בתוך תחום הBI זה בעיקר התמחות בכלים ספציפיים/שונים, לימוד כלים חדשים, התמחות במתודולוגיות (רלציוני/ביג דטה וכד'), התמחות בעולם העסקי בו נמצאים, או לעבור לניהול. מחוץ לתחום הBI, יש כאלה שעוברים לתחום ניהול מוצר, יש כאלה שעוברים לתכנות, וכו'.
      ב. כמו בהרבה תחומים ומשרות - זה תלוי בעיקר במעסיק. נתקלתי בהצעות שכר לבוגרי תואר טריים בין 7K-15K (לא מעודכן איך זה כיום). מניח ששכר ריאלי/נפוץ הוא כנראה איפשהו באמצע, לא יודע להגיד לך לגבי שכר למשרת סטודנט.
      ג. יש עבודה בBI גם בחברות בינוניות וקטנות, זו החלטה ניהולית באיזה שלב אם בכלל להכניס BI.
      באופן כללי, אם כבר יש מערכת BI רצה סביר להניח שתהיה הרבה עבודה תחזוקתית באופיה, כלומר הוספת/תיקון פיצ'רים/מדדים שונים, אבל יש תמיד פיתוח של מודלים חדשים. יצא לי לחוות עבודה מקצה לקצה גם במקומות גדולים וגם בקטנים, אבל זה לאו דווקא 100% מהעבודה. לפעמים זה 80% ולפעמים זה 20%, תלוי בתקופה ובצרכי החברה.
      ד. בהסתכלות רחבה על התחום, יש הרבה טכנולוגיות והרבה אפשרויות יישום. בהסתכלות של חברה בודדת, לרוב משתמשים בטכלוגיות ספציפיות (לפעמים אחת-שתיים ולפעמים יותר) ולפעמים כשעולה הצורך (מסיבות של ביצועים/ביג דטה/פיצ'רים בדשבורדים ועוד) אז מחליפים.

      אני מבין את נקודת ההנחה. אבל בכל מקרה, בלי קשר לטכנולוגיה ולכלי הספציפי, יש במה להתמקצע במתודלוגיה, באיפיון פתרון ובהבנה של האילוצים בפיתוח הפתרון. תמיד תהיה עקומת למידה והתקמצעות בכלי הספציפי, אבל ההבנה של התחום היא הבסיס להכל. אתה יכול לעבוד בטכנולוגיה הכי עדכנית, אבל בעוד 5 שנים היא כבר לא תהיה חדשנית. אין תחליף ללהישאר עם האצבע על הדופק עם מה שקורה בשוק וליצור בסיס מוצק של ידע בתחום.

      מקווה שזה ענה לך על השאלות.
      בהצלחה!
      דודי

      מחק
  11. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  12. שלום,
    אני מפתח BO במקצועי, נסיון של מעל 8 שנים.
    יש לי מעט ידע ב SSRS ואינפורמטיקה.
    מה עלי לעשות על מנת לעבור למשבצת של מנתח מערכות ומה התפקיד הזה יכול להוסיף לי?

    תודה מראש

    השבמחק
  13. אהלן, מתנצל על התגובה המאוחרת.
    בהקשר של BI נתקלתי בתפקיד בשם הזה בפרוייקט אחד בו הייתי וזה היה בחברה גדולה. ממה שזכור לי, האנשים שעבדו בתפקיד הזה עשו בעיקר איפיונים ואח"כ המפתחים מימשו אותם. התפקיד הזה דרש בגדול ראייה עסקית יותר רחבה ועבודה עם המשתמשים בצורה ישירה. בשורה תחתונה - תרגום של צורך עסקי לטבלאות/שדות/לוגיקות מדדים.
    במידה ואנחנו מתכוונים לאותו דבר, קצת קשה לי לענות לגבי המעבר לתפקיד הזה כי אני לא מכיר מספיק כמה התפקיד הזה נפוץ כיום והיכן.
    לדעתי כיום מקובל יותר שמי שמפתח גם מאפיין ועושה עבודה מקצה לקצה.

    בהצלחה!

    השבמחק
  14. שלום דודי!
    כן אנחנו כבר בסוף 2018 ועדיין יש שאלות בבלוג הזה :)
    נוצר לי קצת בלבול בנושא,
    כסטודנט להנדסת תעשיה וניהול אני רציתי להשתלב בתחום חם כלשהו בשוק וראיתי שתחום זה עונה על הדרישה
    אך בדיעבד למשרות החמות והמתוגמלות ראיתי שוב שמבקשים דווקא אנשי מדעי המחשב והנדסת תוכנה.
    יש לי אהבה גדולה לתחום התעשיה וניהול בגלל שהוא לא מסתפק בתכנות אלא מרחיב אופקים לראיה מרחבית וארגונית
    אך לבסוף אני רואה שבפועל למשרות ה"שוות" נקרא לזה, דורשים איש מדעי המחשב
    אשמח לסדר קצר בעניין..
    והאם ידוע לך נכון לימינו בכמה מתוגמל מי שעובד בזה בשנותיו הראשונות?
    תודה מראש!

    השבמחק