יום ראשון, 13 במרץ 2011

אז מה יהיה?...

אמנם לאחרונה השאלה הזו אולי נשאלת באופן תדיר בעקבות ההפיכות שמתרחשות במזה"ת, אך היא לא נשאלת רק בעיתות מצוקה או אצל יוצאי פולניה. באופן מעניין, אנשים נוטים לחשוב או לומר אותה בנימה ביקורתית/מודאגת ככל שהם גדלים ומתבגרים, כלפי שלל נושאים.
בצורה רחבה יותר, חברתית-תרבותית, ולא רק מדינית-פוליטית - האם יש אכן סיבה לדאגה, או שיש דברים שכל דור יחשוב לגבי הדור הבא, התרבות אותה הוא צורך והמציאות בה הוא חי?

לפני כשנה נתקלתי במאמר מהעיתון "כלכליסט" שעסק ב"בית-הספר למדעי המאה ה-21" באוניברסיטת אוקספורד.  בעקבות הקריאה, סקרן אותי להתעמק מעט בשאלה המופיעה בראש הפוסט הזה ולנסות ולרכז תמונה ריאלית של כיצד יראו חיינו בעוד כ-50-100 ומה ישפיע עליהם - ספציפית בנושאי חברה, תרבות וחינוך.
כדי להתמודד עם השאלה המעט ערטילאית הזו בצורה ממוקדת יותר, בחרתי לשאוב השראה משני ספרי משמעותיים: "1984" של ג'ורג' אורוול, ו"עולם חדש מופלא" של אלדוס האקסלי. כל אחד מהספרים מציג תמונה מעט שונה על מציאות עתידית בעולם דיסאוטופי, או אוטופי לכאורה. מפתיע בכל פעם מחדש כמה הספרים הללו רלוונטיים לימינו.
במצגת הקצרה המופיעה בהמשך ריכזתי את החומרים שמצאתי והתובנות שעלו לי (המצגת הוכנה במקור לצורך סדנה קצרה שנערכה באוניברסיטה).

האם התמונה שעולה מהמצגת קרובה למה שיהיה?
ובכן, הנבואה בימינו ניתנה לשוטים, כידוע, אך מבט ריאלי וניסיון להימנע מפופוליזם והפחדות אולי יכולים קצת למקד את השאלה ולהפחית במעט את החשש מהלא נודע.
בנוסף, גם אם אנחנו לא יודעים לומר בוודאות "מה יהיה", המסקנה שלי היא שעלינו להשתמש בנתונים והקירובים השונים כדי לראות כיצד אנחנו מתאימים את עצמנו היום למצופה לנו, וכיצד אנחנו רוצים לחנך את ילדינו כדי שיוכלו להתמודד טוב יותר עם אתגרי המחר.

להלן המצגת:
החברה והתרבות בעתיד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה